Gyakorlati útmutatók

Breastfeeding myths and mainstays for the obstetrician

Most ob/gyns are aware of the benefits of breastfeeding and the risks of not doing so. However, many do not appreciate the significant role that they play in supporting their patients’ breastfeeding efforts. Ob/gyns who are aware of some commonly held myths and who are familiar with strategies for breastfeeding can play a crucial role in a new mother’s breastfeeding success.

A válogatós gyerek: rosszul evő totyogók és óvodások

A Kanadai Gyermekorvosok Társaságának gyakorlati útmutatója

Szerzők: Alexander KC Leung, Valérie Marchand, Reginald S Sauve; Canadian Paediatric Society, Nutrition and Gastroenterology Committee
Paediatr Child Health 17(8): 455-57

Kivonat

Azok az egy és öt év közötti gyermekek, akiket szüleik amiatt visznek orvoshoz, mert nem esznek rendesen, többségében egészségesek és az életkoruknak, növekedési ütemüknek megfelelő étvággyal rendelkeznek. A túlzott szülői elvárások szükségtelen aggodalmat eredményezhetnek, és az értelmetlen fegyelmezések, büntetések fokozhatják az ételek elutasítását. Részletes kórtörténet és általános fizikális vizsgálat szükséges az akut és krónikus betegségek kizárásához. Készíttessünk táplálkozási naplót és vizsgáljuk meg a gyermek étkezésére vonatkozó szülői elvárásokat. Amennyiben a gyermek evést "elutasító" magatartása irreális szülői elvárásokból ered, nyugtassuk meg a szülőket, valamint tájékoztassuk őket az ilyen életkorú gyermekek normális növekedéséről, fejlődéséről.

A kisgyermekkorúak körülbelül 25-35%-át tartják szüleik rosszevőnek, vagy válogatósnak.(1)(4) A szülő-gyerek konfliktus gyakori oka, hogy mit és mennyit eszik a kisgyermek, s ez rendkívüli aggodalmat okozhat a szülőknek. Pedig ezek a gyerekek többnyire az életkoruknak, növekedési ütemüknek megfelelő étvággyal rendelkeznek.(4) A gyermekgyógyászok és családorvosok ideális helyzetben vannak ahhoz, hogy segítsenek a szülőknek gyermekük hatékony táplálásának elsajátításában, valamint előzetes iránymutatást adhatnak, hogyan kerülhető el, hogy az étkező asztal minden alkalommal csatatérré váljon, illetve hogyan előzhető meg a hibás étkezési szokások kialakulása.

Guidance for Health Professionals on Feeding Twins, Triplets and Higher Order Multiples

The Multiple Births Foundation (UK), 2011.

This guidance is about aspects of infant feeding which are specific to multiples. Where there is information already available on infant feeding which is relevant for multiples, we have referred to these documents and not covered them in detail.

Breastfeeding Practice Guidelines for the Healthy Term Infant

Winnipeg Regional Health Authority, 2005.
Revised in November 2009.

Világos, pontokba szedett, átlátható útmutató a szoptatás támogatásához és a szoptatási problémák megoldásához. Tünetek, hajlamosító tényezők, kezelés, teendők.

Segédanyagok a szoptatás vizsgálatához, algoritmusok stb.
Egyszerűen szuper!

A teljes dokumentum innen letölthető

Supporting Premature Infant Nutrition

Premature infants who receive human milk have the best outcomes; medically, nutritionally, and developmentally.

The Supporting Premature Infant Nutrition (SPIN) program was developed to address the challenges of helping mothers produce sufficient breastmilk for their premature infants, and to improve the manner in which Neonatal Intensive Care Units support optimal nutrition and growth in their most vulnerable population of patients.

Optimal positions for the release of primitive neonatal reflexes stimulating breastfeeding

Colson SD, Meek JH, Hawdon JM.
Early Hum Dev. 2008 Jul;84(7):441-9.

Abstract

BACKGROUND: Despite widespread skills-teaching, 37% of UK mothers initiating breastfeeding stop by six weeks suggesting a need to reappraise current support strategies. Rooting, sucking and swallowing have been studied extensively but little is known about the role other primitive neonatal reflexes (PNRs) might play to support breastfeeding.

The 3 M’s of Breast-feeding the Preterm Infant

Nancy M. Hurst DSN, RN, IBCLC
J Perinat Neonat Nurs Vol. 21, No. 3, pp. 234–239

Abstract

Mother's own milk is considered best for preterm infants. Given the often protracted period between birth and breast-feeding for most preterm newborns, a number of challenges exist for mothers and neonatal intensive care unit nurses in establishing lactation, providing mother's own milk, and achieving breast-feeding.

Breast-feeding: Good Starts, Good Outcomes

Marsha Walker RN, IBCLC
Journal of Perinatal and Neonatal Nursing July/September 2007 Volume 21 Number 3 Pages 191 - 197

Abstract

Meeting national breast-feeding objectives and mothers' personal breast-feeding goals depends on a number of factors, including the provision of current, consistent, and timely help with breast-feeding. Nurses are in a prime position to guide mothers during their hospital stay and provide community follow-up postdischarge.

Counseling the Breastfeeding Mother

Carol L Wagner, Eric M Graham, William W Hope, Nikki Hughes
Medscape Emedicine, 2006 September

This article reviews the mechanics of breastfeeding, correct breastfeeding techniques, and sufficient versus insufficient milk supplies. A discussion of early follow-up of the breastfeeding mother-infant dyad and the warning signs of difficulties in that dyad are also included.

The CDC Guide to Breastfeeding Interventions

Katherine R. Shealy, MPH, IBCLC, RLC; Ruowei Li, MD, PhD; Sandra Benton-Davis, RD, LD; Laurence M. Grummer-Strawn, PhD

U.S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, 2005.

This document provides guidance and direction in selecting a breastfeeding intervention. It offers the most relevant information on each type of intervention to help the reader make wise decisions.

The following categories of information have been included:

Guiding principles for feeding non-breastfed children 6-24 months of age

World Health Organization, 2005

According to current UN recommendations, infants should be exclusively breastfed for the first six months of life, and thereafter should receive appropriate complementary feeding with continued breastfeeding up to two years or beyond. However, there are a number of infants who will not be able to enjoy the benefits of breastfeeding in the early months of life or for whom breastfeeding will stop before the recommended duration of two years or beyond.

Guiding principles for feeding infants and young children during emergencies

WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2004

Breastfeeding

Principle 1
Infants born into populations affected by emergencies should normally be exclusively breastfed from birth to 6 months of age.

  • 1.1 Every effort should be made to identify alternative ways to breastfeed infants whose biological mothers are unavailable.

Principle 2
The aim should be to create and sustain an environment that encourages frequent breastfeeding for children up to two years or beyond.

Feliratkozás RSS - Gyakorlati útmutatók csatornájára