Kódex

Marketing Breastfeeding—Reversing Corporate Influence on Infant Feeding Practices

Deborah L. Kaplan and Kristina M. Graff
J Urban Health. 2008 Jul; 85(4): 486–504.

Abstract

Breast milk is the gold standard for infant nutrition and the only necessary food for the first 6 months of an infant’s life. Infant formula is deficient and inferior to breast milk in meeting infants’ nutritional needs. The infant formula industry has contributed to low rates of breastfeeding through various methods of marketing and advertising infant formula. Today, in New York City, although the majority of mothers initiate breastfeeding (~85%), a minority of infants is breastfed exclusively at 8 weeks postpartum (~25%). The article reviews the practices of the formula industry and the impact of these practices.

7%-os növekedés az 50 milliárd dolláros csecsemőtáplálási piacon

Az alábbi cikk egy, az élelmiszeripar területén tanácsadással és piackutatással foglalkozó cég egyik igazgatójának összefoglalója. A cikk a befektetők és piaci szereplők számára készült, vagyis üzleti szempontból foglalkozik a csecsemők számára készült élelmiszerek (baby food) piacával. Fontos megjegyezni, hogy mindaz, ami a piaci szereplők számára pozitívum, az anyák, csecsemők és családok, továbbá a globális társadalom számára egyértelmű negatívum. Ennek a piacnak a növekedése az anyák és csecsemők egészségi állapotának romlásával, az egészségügyi kiadások növekedésével, a családok kiadásainak növekedésével (esetenként a családok fokozódó elszegényedésével), továbbá a környezetszennyezés fokozásával járnak.
Az anyák cikkben hivatkozott "egészségtudatosságának" növekedése valójában a gátlástalan marketing következménye, amely sikeresen elhitette a lakossággal, hogy a csecsemőtápszerek előnyösebbek a csecsemők tápanyagellátása és fejlődése szempontjából, mint az anyatej.

Semmi ha, semmi de, semmi követő tápszer

The Lancet 387:10033; p2064

Az anyatejet helyettesítő készítmények marketingjének szabályozása a szoptatásért folytatott globális küzdelem sarokköve. Az anyatejet helyettesítő készítmények marketingjének nemzetközi kódexét 1981-ben fogalmazták meg, a csecsemőtápszerek reklámozásával és népszerűsítésével kapcsolatban kialakult széleskörű aggodalmak közepette, különösen olyan helyzetekben, ahol az anyák nem jutottak hozzá sem a tiszta ivóvízhez, sem a sterilezéshez szükséges felszereléshez, ami pedig nélkülözhetetlen a tápszer biztonságos elkészítéséhez. A Kódex tiltja az anyatejhelyettesítők közvetlen reklámozását az anyák részére, az olyan állításokat, amik szerint a tápszerek jótékony hatással vannak az egészségre, továbbá ajándékok és ingyenes ellátmány juttatását egészségügyi dolgozóknak és intézményeknek.

WHO Kódex Akció Nap

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 1981. május 21-én fogadta el „Az anyatejet helyettesítő készítmények marketingjének nemzetközi kódexét”. A Kódex célja, hogy védje a csecsemők és kisgyermekek egészségét azáltal, hogy korlátozza az anyatejet és szoptatást helyettesítő termékek marketingjét. A Kódex ajánlás, nem kötelező érvényű, mindazonáltal 118 ország (köztük Magyarország) ratifikálta.

A Kódex rendelkezéseit csak kevés állam emelte törvényerőre, ez az oka annak, hogy az elmúlt 35 évben a cégek folyamatosan megsértik a benne megfogalmazott szabályozást.

A Kódex aláírásának évfordulóján számos nemzetközi közösség tett közzé felhívást annak érdekében, hogy a nagyközönség, a családok emeljék fel szavukat a csecsemők védelmére.

Ismét tápszerről tárgyal a brit Királyi Gyermekgyógyászati és Gyermekegészségügyi Kollégium

A Liverpool Aréna hatalmas termében az összegyűlt gyermekorvosok feszülten várták a szavazatszámlálást, vajon a brit Királyi Gyermekgyógyászati és Gyermekegészségügyi Kollégium (RCPCH) elutasítja-e a tápszergyártók adományait? A brit Királyi Gyermekgyógyászati és Gyermekegészségügyi Kollégium (RCPCH) elnöke és elnöksége egyaránt ellenezte az indítványt, erről kiáltványt fogalmaztak meg, ami kézről-kézre járt a kollégium tagjai között az indítványt tárgyaló tájékoztatóval egyetemben. Felszólaltak az indítványt támogató és ellenző kollégiumi tagok, majd írásbeli szavazás következett.

Information concerning the use and marketing of follow-up formula

World Health Organization, 17 July 2013

The use of follow-up formula

The World Health Organization (WHO) recommends that infants be exclusively breastfed for the first six months of life to achieve optimal growth, development and health. Mothers should continue to breastfeed their children beyond the age of six months, until they are two years of age or older, at the same time providing them with safe and appropriate complementary foods to meet their evolving nutritional requirements.

The Association of Prenatal Media Marketing Exposure Recall with Breastfeeding Intentions, Initiation, and Duration

Zhang Y, Carlton E, Fein SB.
J Hum Lact. 2013 May 17.

Abstract

Background: Infant formula marketing, either directly to consumers or through health care providers, may influence women’s breastfeeding intentions, initiation, and duration. However, little is known about the impact of different types of media marketing on infant feeding intentions and behavior.

Objective: This study investigated whether different types of recalled prenatal media marketing exposure to formula and breastfeeding information are related to breastfeeding intentions and behavior.

A 6-24 hónapos és idősebb csecsemők és kisgyermekek folytatólagos szoptatásának védelme, elősegítése és támogatása: kérdések, irányelvek, stratégiák, intézkedések

EGYÜTTES NYILATKOZAT a WABA (World Alliance for Breastfeeding Action – Szoptatási Világszövetség) Globális Szoptatási Partnereinek 2008. októberében Penangban megtartott VII. Találkozóján létrejött műhelymunka alapján

A nyilatkozattétel indoklása

A nemzetközileg elfogadott csecsemő- és kisgyermek-táplálási ajánlások hat hónapos korig kizárólagos szoptatást javasolnak, majd a szoptatás folytatását megfelelő kiegészítő táplálás mellett két éves korig vagy tovább. Az a táplálási gyakorlat, amely nincs összhangban ezzel az ajánlással (az optimálistól elmaradó szoptatás)1, felelőssé tehető az 5 éven aluli gyermekek haláleseteinek 12%-áért.2 Ezen meg­előzhető halálesetek majdnem negyede (23%-a) visszavezethető a 6-24+ hónapos korúak szoptatásá­nak hiányára.2

A szoptatási gyakorlat javítása komoly segítő tényező lehet a Millennium Fejlesztési Célok elérésében. A WABA konferencia résztvevői aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy szemmel láthatóan hiányoznak a hat hónapon túl folytatódó szoptatás védelmét, népszerűsítését és támogatását elősegítő akciók; a csecsemő- és kisgyermek-táplálási (IYCF, infant and young child feeding) tevékenység leginkább arra irányul, hogy az első hat hónap kizárólagos szoptatási mutatói emelkedjenek vagy hogy a kiegészítő táplálékok/élelmiszerek minősége javuljon.

A születéstől hat hónapos korig tartó kizárólagos szoptatásért való fellépés érhetően súlyponti kérdés­sé vált, mivel jelentős egészségügyi haszonnal jár. Számos országban a kizárólagos szoptatási mutatók alacsonyak, de a gyermek második életévében is folytatódó szoptatás elterjedt, így nem mutatkozott nyilvánvaló igény a hat hónapos koron túli szoptatást támogató intézkedésekre. Ugyanakkor, bár a kizárólagos szoptatási mutatók javulnak, a hat hónapos kor után is folytatódó szoptatási mutatók stag­nálnak vagy esnek. A folytatódó szoptatás védelmét, népszerűsítését és támogatását a csecsemő- és kisgyermek-táplálási stratégia (IYCF) napirendjére kell tűzni.

Aláírásgyűjtés az anya- és bababarát szülészetekért

A kezdeményezés hivatalos logoja

Sajtóközlemény, Budapest, 2010. június 3. – 15 nőszervezet kezdett aláírásgyűjtésbe az anya- és bababarát szülészetekért. Olyan szülészeteket szeretnének, ahol egyenrangú félként, partnerként áll egymás mellett az élet kezdetén az életet adó nő és családja, és az egészségügyi ellátórendszer.

Elképzeléseik a Nemzetközi Anya- és Bababarát Szülészeti Ellátásért Kezdeményezés 10 lépésén alapulnak, melyek nemzetközi kutatásokra támaszkodva, a jó gyakorlat mentén kialakított protokollokkal, az édesanyák, újszülöttek és családok igényeit figyelembe véve nyújtanak megoldást.

Marketing Infant Formula Through Hospitals: the Impact of Commercial Hospital Discharge Packs on Breastfeeding

Kenneth D. Rosenberg, Carissa A. Eastham, Lauren Kasehagen, Alfredo P. Sandoval

American Journal of Public Health, First Look, published online ahead of print Jan 2, 2008

Abstract

Objectives. Commercial hospital discharge packs are commonly given to new mothers at the time of newborn hospital discharge. We evaluated the relationship between exclusive breastfeeding and the receipt of commercial hospital discharge packs in a population-based sample of Oregon women who initiated breastfeeding before newborn hospital discharge.

International Breastfeeding Initiatives and their Relevance to the Current State of Breastfeeding in the United States

Marsha Walker
J Midwifery Womens Health 2007;52:549–555

Introduction

Lactation is an ancient process that predates placental gestation. It represents the normal and expected way to feed infants and young children, yet continues to suffer from cultural and commercial barriers that make it difficult for mothers to adhere to the medical recommendation to breastfeed exclusively for 6 months, and to continue breastfeeding with appropriate complementary foods for 1 year and beyond.

Becoming Baby-Friendly: Overcoming the Issue of Accepting Free Formula

Anne Merewood, MA, IBCLC, and Barbara L. Philipp, MD, IBCLC

J Hum Lact 16(4), 2000

Baby-Friendly is a World Health Organization/UNICEF international designation that is awarded to hospitals or birthing sites that meet certain criteria related to supporting and promoting breastfeeding. Those criteria are called the Ten Steps to Successful Breastfeeding (see Table 1). This article focuses on Step 6 of the Ten Steps: “Give newborn infants no food or drink other than breast milk, unless medically indicated.” To comply fully with the Baby-Friendly Hospital Initiative, an institution must pay fair market price for all formula and infantfeeding supplies that it uses, and it cannot accept free or heavily discounted formula and supplies. In our view, it is not surprising that many hospitals have major problems achieving this step to being designated Baby-Friendly. When a hospital is already receiving free formula, breastfeeding advocates are put in the difficult position of persuading administrators to reverse a trend and pay for a product that is usually free.

Szoptatást aláásó reklámok - elsietett hozzátáplálás

A Szoptatásért Magyar Egyesület sajtóközleménye

Magyarországon évente 1 700 000 doboz kezdő tápszer fogy alig 90 000 szülés mellett

2005. augusztus 31. BudapestA tápszer- és bébiételgyártók és forgalmazók Magyarországon módszeresen és rendszeresen megsértik azokat az előírásokat, amelyeket a WHO (Egészségügyi Világszervezet) erre vonatkozó Kódexe fogalmaz meg, s amelyet Magyarország is aláírt. A Szoptatásért Magyar Egyesület több mint 600 ilyen kódex-sértést regisztrált felmérésében, amelyet 2005 első felében végzett a Phare ACCESS program támogatásával.

Befejeződött a felmérés a tápszermarketing magyarországi helyzetéről

Üvegbe zárva címlap

Budapest, 2005. augusztus 31. - A Szoptatásért Magyar Egyesület „Az anyatej-helyettesítő készítmények reklámozása Magyarországon (2005)” címmel sajtótájékoztatót tartott, amelynek keretében ismertette a Phare ACCESS program támogatásával készített felmérését.


Az elvégzett felméréssel az Egyesületnek az a célja, hogy felhívja a figyelmet a Nemzetközi Kódex ajánlásainak megsértésére, a marketing káros hatásaira. A Kódex betartásával kapcsolatos, 2005 első felében elvégzett kutatás során szerzett tapasztalatok szerint jóval szigorúbb korlátozásokra lenne szükség.

A csecsemők védelmében

borító

Megjelent a Szoptatásért Magyar Egyesület legújabb ingyenes kiadványa: A csecsemők védelmében című füzet.

A rövid képes összefoglalást az Anyatejet Helyettesítő Termékek Forgalmazásának Nemzetközi Kódexéről elsősorban érdeklődő szülőknek, kismamáknak ajánlják. Megtudhatjuk belőle, miért befolyásolják károsan a tápszer, cumi és cumisüveg hirdetések, ingyenes termékminták, forgalmazóktól és gyártóktól származó ajándékok a szoptatást.
Feliratkozás RSS - Kódex csatornájára