A szoptató anya táplálkozása

Az 5 legfontosabb lépés a szoptatás alatti fogyókúrához

Sokan vélik úgy, hogy a szoptatás ideje alatt nem szabad fogyókúrázni, mert “elmegy tőle a tej”. Valójában attól, hogy csökken a kalóriabevitel és változik az étrend összetétele, nem várható csökkenés a tejmennyiségben. A legtöbb nő szervezete úgy működik, hogy a szülés utáni időszakban, a szoptatás első félévében tartalékolásra rendezkedik be. Vagyis kifejezetten hajlamosak lehetünk néhány plusz kiló raktározására. Ez valószínűleg a természet óvintézkedése, hogy az anyai raktárak bőségesek legyenek akkor is, ha éppen táplálék szűkében vagyunk.

Mesterséges édesítőszerek az anyatejben

Vajon jó ötlet a fogyókúrára vagy az egészséges életmódra hivatkozva mesterséges édesítőszerekkel helyettesíteni a cukrot akkor, ha valaki történetesen szoptat is? Bár időről időre felröppennek hírek ezeknek a szereknek a lehetséges káros hatásairól, a szacharin kivételével nem találták aggályosnak a használatot terhesség és szoptatás idején sem.

5 különösen káros tévhit a szoptatásról

Nem ritka, hogy saját orvosa figyelmezteti a hosszan szoptató anyát: jó lesz, ha már elválasztja a gyerekét, hiszen egyrészt úgysem ér már semmit az a tej, másrészt az egészségének is árt vele, “túl sokat kivesz belőle”. Vajon tényleg ennyire rosszul állunk? A szoptatás valóban káros volna az anya egészségére? Nem hangzik valami logikusan…

5 szopis tanács, aminek pont az ellenkezője igaz!

Ha valaki elkezdené terjeszteni, hogy a Balatonban él a Loch-Ness-i szörny kistestvére, akkor azzal különösebb kárt nem okozna, legfeljebb még jobban fellendülne a környék turistaforgalma. Ha viszont kimondottan rossz tanácsokat fogadsz meg a szoptatással kapcsolatban, annak számos káros következménye lehet. Vegyük csak sorra azokat, amik leggyakrabban hangzanak el!

A leggyakoribb tévhitek a szoptatásról

Más baj nincs is velük, csak az, hogy sokszor nem valós nehézségek, hanem ilyen okok, makacs félreértések miatt marad abba a szoptatás, amely a gyereknek és az anyának is a legkedvezőbb volna.

1. Ha eleinte túl sokat teszem mellre, és hosszan rajta hagyom, felázik és kisebesedik a mellbimbóm.

NEM!

Ilyen összefüggés nincs! Az újszülöttnek nagyjából két hónapos korig nem csupán percekre, hanem hosszú időre van szüksége ahhoz, hogy biztosan elegendő tejhez jusson! A mellbimbó főként szoptatás céljára szolgál, sérüléseit tehát néhány kivételtől eltekintve nem maga a szoptatás, hanem a következő okok valamelyike okozhatja: a baba nem kapja be elég mélyen a bimbót, nem nyitja ásításszerűen nagyra a száját (ez például akkor történhet meg, ha a picit kinyitott szájba erővel belepasszírozzuk a mellbimbót).

Túlsúly és szoptatás

szoptató anya és kisbaba Vajon igaz a hír, hogy kell egy-két pluszkiló a sikeres szoptatáshoz? Aki vékony, annak nem lesz elég teje? És persze a lényeg, ahova mindig visszakanyarodunk: mit ehet-ihat a szoptató nő, ha nem akar ártani a kisbabájának?

Gyakori tapasztalatom szoptatási tanácsadóként, hogy a kismamák már várandósságuk alatt hosszú listát kapnak ismerősöktől vagy a védőnőtől azokról az élelmiszerekről, amelyektől majd tartózkodniuk kell a szoptatás alatt. Ezen aztán nagyon sok minden szerepel, persze előkelő helyen a K betűsök (káposzta, kelkáposzta, kelbimbó, karfiol, kínai kel és brokkoli mint tiszteletbeli K betűs), az ételek savát-borsát adó hagyma és fokhagyma, tej és tejtermékek, az összes bogyós gyümölcs, a görögdinnye, a sárgadinnye, a barack, az őszi, a cseresznye, a bab, a borsó és a lencse, olajos magvak, különös tekintettel a dióra, némelyik listán a rend kedvéért szerepel az alkohol, a kávé és a tea is. Találkoztam már olyan listával is, amelyen az a kitétel is szerepelt, hogy "fűszerek".

Megújulás szülés után

könyvborító

Megjelent W. Ungváry Renáta új könyve, a nagy sikerű
"A Kismama babakonyhája" folytatása!

Ha te is anya vagy, jól tudod, hogy megbízatásod nem néhány évre szól. Még sokáig erősnek, egészségesnek kell lenned, és persze az sem árt, ha a vonzerődből is megmarad valami. A hétköznapi taposómalomba könnyű beleszürkülni, miközben biztos hátteret, családot, kapcsolatot az tud építeni és megtartani, aki saját magára is időt és figyelmet szán. Ez a könyv éppen neked szól, mert segít, hogy akár szoptatás alatt is leadhasd fölös kilóidat úgy, hogy közben minden fontos tápanyagot megadsz a testednek, és finom ételeket eszel.

Kalóriák, vas, a csontjaink és az anyatej

Szemezgetés a szakirodalom alapján a szoptató anya táplálkozásának néhány összetevőjéről

Bár nagyon sok ilyet hallani, valójában a szoptató anya táplálkozásával kapcsolatban nincsenek szigorú szabályok, nemcsak egyféleképpen lehet táplálkozni. (Jó példa erre, hogy az újdonsült édesanyák számára a hagyományok szerint nem fogyasztható vagy éppen javasolt ételek országonként, kultúránként annyira eltérőek!) (2)

Általában igaz az, hogy nehezebb időt találnunk anyaként a vásárlásra és evésre, mint eldönteni, mit is együnk. Jó ötlet lehet olyat enni, amihez akár le sem kell ülni, és elég hozzá az egyik kezünk, vagy egyetlen evőkanál, illetve ha sokszor eszünk keveset (2).

A kisbabás időszakot úgyis megközelíthetjük, hogy míg a mi dolgunk anyaként a gyermekünk táplálása, addig a barátok, rokonok, látogatók feladata a mi táplálásunk (4). Lehet ugyan, hogy erről ők még nem tudnak...

Az anyatej az ízek egész sorát nyújtja a babának

Ha eddig úgy hitte, hogy az anyatejnek unalmas íze van, itt az ideje, hogy újragondolja ezt a dolgot. Az anyatej a legkülönbözőbb ízek egész tárházát biztosítja a kisbaba számára, és ez megalapozhatja a gyermek készségét arra, hogy a későbbiekben új ételeket kóstoljon meg.

Korábbi tanulmányok felvetették, hogy az, amit az anya eszik, hatással van arra, hogy a gyermek mely ízeket fogja szeretni. Például azok a csecsemők, akiknek édesanyja sárgarépalevet ivott a várandósság és a szoptatás idején, előnyben részesítik a sárgarépával ízesített gabonapelyhet.

Villámfogyókúra

Ezúttal nem különleges módszerrel ismertetjük meg olvasóinkat, csupán néhány olyan – könnyen kivitelezhető – ötletet sorakoztatunk fel, amellyel akár a várandósság, akár a szoptatás idején súlycsökkenést érhetünk el anélkül, hogy ez veszélyeztetné szervezetünk megfelelő tápanyagellátását. Háromhetes próbaidőt megér, hogy teszteljük!

– Hagyjuk el étrendünkből a cukrot (a mézet, édesítőszert szintén)! Ami anélkül ehetetlen, azt felejtsük el, helyette fogyasszunk mást, ami természetes édes ízeket biztosít. Ilyen valamennyi érett gyümölcs és a zabpehely.

A dohányzó anyáknak rövid a pihenőidejük

Azok az újdonsült édesanyák, akik gyermeküket szoptatják, saját maguk, és gyermekük érdekében jobban tennék, ha nem dohányoznának.

A legújabb kutatások alapján, az anyukák saját maguknak segítenének, mivel a dohányzó édesanyák gyermekeinek pihenőideje, az anyatejen keresztül kapott nikotin hatására rövidebb ideig tart. Ezen kívül számos tanulmány hozza összefüggésbe a gyermekkori passzív dohányzást több egészségügyi problémával, beleértve annak nagyobb valószínűségét, hogy a gyermek felnőtt korában dohányozni fog.

Mit egyen a szoptató anya? A 10 leggyakoribb hiedelem

Számtalan hiedelem él a köztudatban a szoptató nő táplálkozásával kapcsolatban. Összegyűjtöttük a tíz leggyakoribbat! Vajon valóban befolyásolhatjuk az elfogyasztott táplálék minőségével és mennyiségével az anyatej termelődését és összetételét?

A sikeres szoptatáshoz szükséges némi túlsúly és zsírtartalék.

Fogyókúrázni és rendszeresen mozogni is lehet szoptatás alatt

Egy új tanulmány szerint azok a túlsúllyal küzdő édesanyák, akik szoptatnak és közben fogyni szeretnének biztonsággal megtehetik ezt oly módon, hogy csökkentik étrendjükben az édességek, desszertek, rágcsálnivalók és édes italok mennyiségét, valamint egy héten négyszer napi 45 percet gyalogolnak gyors tempóban.

Újabb érvek a szoptatás mellett: az anyatej magasabb C-vitamin tartalma csökkenti a gyermekkori atópia előfordulását

Azok a gyermekek, akik anyja a szoptatás során magas C-vitamin tartalmú étrendet követett, védelmet élveznek az atópiás betegségekkel szemben, olvasható finn szerzők tollából a European Journal of Clinical Nutrition januári számában.

Szoptatással előzzük meg az allergiát!

A szoptatás időszaka alatt mindent szabad fogyasztani, amit várandósság idején. Lényeg a kiegyensúlyozott, az anya igényeinek megfelelő táplálkozás: annyit igyon, egyen a kismama, amennyit jólesik. Arra kell törekedni, hogy egészséges, rost- és vitamindús, ásványi anyagokban gazdag, lehetőleg adalékanyagoktól mentes élelmiszereket fogyasszon. Így biztos lehet benne, hogy kisbabája is egészséges lesz, és nem kell tartani az allergiától sem.

Táplálkozás és szoptatás - Érdekességek

Annak az aggodalomnak, hogy a puffasztó ételek puffadást (hasfájást) okoznak a szoptatott babánál, semmiféle tudományos alapja nincs. A gáz a normál bélflóra működése kapcsán keletkezik a rostok emésztése során. Sem a rostok, sem a gáz nem szívódik fel a bélből, és nem választódik ki a tejbe még akkor sem, ha némi kényelmetlenséget okoznak is az édesanyának.

A teljes cikk az lll.hu oldalon olvasható.

Feliratkozás RSS - A szoptató anya táplálkozása csatornájára