(Reuters – 2013. november 7.)

Két nappal azután hogy Lucy Yang életet adott gyermekének a Pekingi Egyetem 3. sz. Klinikáján, az orvosok és nővérek közölték a 33 éves vezető beosztásban dolgozó anyával, hogy bár az anyatej a legjobb táplálék, ő nem termel eleget belőle. Azt tanácsolták, hogy kezdje el a kisfiát a Nestlé által forgalmazott tápszerrel etetni.

A kórház csak ezt a márkát támogatja, és nem engedi, hogy mással etessék a babát. A nővérek azt mondták, ne használjuk az általunk hozott tápszert, mert ha bármi történik a babával, nem vállalnak felelősséget érte – meséli Yang.

A Nestlé és a többi tápszert előállító cég üzleti lehetőségeit csupán egy dolog nehezíti Kínában: egy 1995-ös rendelet, amelybe belefoglalták az orvosok pártatlanságát a csecsemők egészségvédelme érdekében. Ez megtiltja, hogy a kórházi személyzet a 6 hónapnál fiatalabb csecsemők részére a tápszer adását javasolja, kivéve, ha az anya nem termel elegendő anyatejet, vagy egészségügyi okokból nem szoptathat. A Nestlé azt nyilatkozta a Reuters-nek, hogy támogatja ezt a szabályt és segíti a végrehajtását. A pekingi 3. számú egyetemi klinika többszöri kérésre sem volt hajlandó nyilatkozni.

A tudományos vizsgálatok azt mutatják, hogy a legtöbb nő elég anyatejet termel a csecsemője számára. A WHO szószólója a kizárólagos anyatejes táplálásnak a csecsemők 6 hónapos koráig, illetve a szoptatás megkezdésének a születés utáni első órában. Az anyatejes táplálás mind a csecsemő, mind az édesanya egészségére jótékony hatással van, védi a csecsemőt a fertőzésekkel szemben, csökkenti a mellrák és petefészekrák kialakulásának valószínűségét az anyánál.

A Reuters saját vizsgálata szerint a tápszergyártó cégek megtalálták a módját, hogy kijátsszák és megszegjék az 1995-ös rendelkezést, amelyet pedig nyilvánosan támogatnak. A Reuters közel két tucat fiatal nőt kérdezett meg, akik az elmúlt két évben kínai kórházakban szültek. Akárcsak Lucy Yang, ők is megtapasztalták a tápszergyártók agresszív taktikáit.

Egészen a közelmúltig a 1995-ös rendelet betartatása nemigen valósult meg. Sem a WHO, sem az UNICEF nem talált egyetlen esetet sem, ahol bírságot szabtak volna ki. A Reuters megkeresett 5 kiemelkedő kínai jogi céget – a szabályzat bizonytalanságait kihangsúlyozva – azonban a cégek még csak nem is ismerték ezt a rendeletet.

A Nemzeti Egészségügyi és Családtervezési Bizottság – a rendelet végrehajtását ellenőrző egyik kormányzati szerv – nem válaszolt a végrehajtással kapcsolatos kérdésekre. Az Állami Ipari és Kereskedelmi Kormányhivatal – melynek szintén van végrehajtási joga – sem reagált a kérdésekre.

Talán változások várhatók e téren. Az új kínai kormány, amely ebben az évben került hatalomra, széles körben törekszik a korrupció letörésére, és a nagy tápszergyártók is a célkeresztjébe kerültek. Október 14-én a Párizs központú Danon cég bejelentette, hogy lecseréli a vezetőit Kínában, miután egy kínai állami TV csatorna hírt adott arról, hogy a Dumex (a Danon tápszerkészítő részlege) hogyan vesztegetett meg orvosokat Tianjin városában termékeik szélesebb körű terjesztése érdekében. A Dumex Kína cég “őszinte sajnálatát” fejezte ki az általuk nevezett “botlásért” és teljes körű elszámoltatást ígért. A helyi tisztviselők ugyanaznap jelentették be 13 egészségügyi dolgozó felelősségre vonását – a figyelmeztetéstől az elbocsátásig terjedően – Tianjin-ben.

A nagy tápszercégek kínai praktikái magukra vonták az egyesült államokbeli szabályozó hatóságok figyelmét is. 2012 augusztusában a Pfizer Inc. és leányvállalata, a Wyeth megegyezett az Egyesült Államok Értékpapír és Valuta Bizottságával (SEC) egy több mint 45 millió dolláros büntetés kifizetésében a külföldi korrupcióellenes gyakorlatról szóló törvény megsértése miatt.
A SEC azzal vádolta a Wyeth céget, hogy 2005 és 2010 között az Egyesült Államokon kívül csúszópénzeket adott többek között kínai állami kórházban dolgozó hivatalnokoknak, hogy a Wyeth táplálkozási termékeit ajánlják, valamint hogy hozzáférjenek az új születési adatokhoz – amit marketing célokra használhatnak – költségigénynek álcázva a kifizetéseket. A megállapodásban a vádakat nem ismerték el, de nem is tagadták.

Globális bojkott

A csecsemő tápszerek használatát világszerte ellentmondások övezik, beleértve Kínát is. A hetvenes években az egyre növekvő aggodalom, hogy a tápszerek a fejlődő országokban alultápláltságot okoznak a Nestlé termékek elleni globális bojkotthoz vezetett. Arra sarkallta az Egészségügyi Világszervezet Közgyűlését, a WHO döntéshozó szervét, hogy szabállyal fékezze meg a csecsemőtápszerek forgalmazását. Azóta 103 ország – köztük Kína – vezetett be jogszabályokat, melyek e Kódex részeit foganatosítják.

Míg a szoptatást támogató kampányok nyugaton rontották a tápszerhasználatról alkotott felfogást, addig Kínában a nyilvános viták leginkább a tápszerek biztonságával kapcsolatban folynak. 2004-ben legalább 50 csecsemő halálát okozta a hamisított – tápanyagszegény – tápszer okozta alultápláltság. Négy évvel később egy helyi márka, a Sanlu ipari melaminnal szennyezett tápszere közel 300,000 csecsemőt betegített meg, és hatnak a halálát okozta, amely nemzeti felháborodást keltett a kormány élelmiszerbiztonsági intézkedései iránt.
A Sanlu szégyenfoltja nehezen feledhetőnek bizonyult. Mivel sok kínai család kételkedik a hazai márkák minőségében, a nemzetközi tápszergyártók magasabb árakat szabhatnak. Ma a külföldi tápszercégek uralják a kínai piac egyharmadát, az Euromonitor International tanácsadó cég adatai szerint. 2012-ben a 3 legkelendőbb márka közül 2 külföldi volt. A Maed Johnson cég 14%-kal részesedik a kínai piacon, a Danon 9, a Nestlé 7,5 %-kal vesz részt.

Kína termékeny talaj a tápszercégek részére. A kínai néphagyomány – mely szerint a nőket a szülést követő hónapban kímélni kell – jelentős befolyást enged az idősebb családtagok számára az újszülött etetésével és gondozásával kapcsolatban. A rokonok többsége a tápszert részesíti előnyben, mivel az ezzel táplált újszülött többet alszik. Sok család többre értékeli a kövérkés babákat, mivel egészségesebbnek tartják őket. A tápszeres csecsemők súlya gyorsabban növekszik a tudományos felmérések szerint is.

A Kínában a rendkívül magas császármetszési ráta (a világon a második helyen állnak 46%-kal) ahhoz vezet, hogy még több anya kezdi tápszerrel etetni az újszülöttjét. Az anyák félnek, hogy a műtét során kapott gyógyszerek bejutnak az anyatejbe. Szintén elterjedt hiedelem, hogy Kína krónikus légszennyezettsége ártalmas az anyatejre.

A kormányzati felmérések alacsony szoptatási rátát mutatnak. Míg 2003-ban az anyák 51%-a 6 hónapig kizárólag szoptatott, 2008-ra ez 28%-ra esett vissza. Független kutatások szerint a valós szám ennél is jóval alacsonyabb. Egy tanulmány 2010-ben Kína egyes területein a 6 hónapig tartó kizárólagos szoptatás arányát 0,2 %-nak találta.

Míg az Egyesült Államokban a tápszereladás visszaesőben van a csökkenő születésszám és a szoptatás terjedése miatt, addig a gyorsan feltörekvő országokban – mindenekelőtt Kínában – óriási piaci lehetőségek rejlenek a tápszergyártók számára.

2008-ra Kína a tápszercégek legnagyobb piacává vált, megelőzve az Egyesült Államokat. Az Euromonitor becslései szerint Kínában 2017-re megduplázódik (kb. 25 milliárd dollárt fog kitenni) a tavalyi 12 milliárd dolláros tápszereladás.

Ingyenes termékminták

A 1995-ös rendelet alapján a cégek nem oszthatnak szét mintákat várandós nőknek, családjuknak és a kórházaknak. Nem árulhatják termékeiket csökkentett áron, valamint nem ajánlhatnak a kórházaknak támogatást, műszereket vagy információt annak érdekében, hogy termékeiket ajánlják.

A szabályozás tiltja, hogy kórházak és felsőoktatási intézmények ajándékot fogadjanak el tápszergyártóktól vagy támogassák termékeiket. Továbbá az egészségügyi intézmények számára előírja, hogy “aktívan terjesszék” az információkat a szoptatás előnyeiről.

A szankciók azonban nagyon enyhék – a maximális pénzbüntetés 30 000 yuan (4900 USA dollár). A végrehajtása pedig igen bonyolult, mivel több kormányzati szerv között oszlik meg. A társadalmi tudatosság és az 1995-ös rendelet ismertsége alacsony. Egy kínai kutató cég úgy tartja, hogy a kórházak az élelmiszer üzletekkel, bababoltokkal és az Internettel együtt a legfőbb csatornái a tápszerüzletágnak.

Egy 2012-es jelentés szerint az orvosi ajánlások hatása óriási. A fogyasztók a kórházak által szervezett táplálkozási tanácsadást nagyon meggyőzőnek és tudományosnak vélik.
A Reuters kórházszerte fedezett fel tápszergyártó cégeket reklámozó és támogató hirdetéseket. Idén augusztusban, kelet Kínában, a Hangzhou Tianmushan kórház szülészeti osztályán a látogatókat a következő Mead Johnson transzparens fogadta: „Egészséges babák, boldog mamák” valamint „Adja babájának a legjobb kezdetet az élethez”. A folyosón az eligazító táblákat egy cumisüvegből ivó baba és a Mead Johnson logója díszítette. A VIP szülészeti részlegen dolgozó nővér , Xia Lingling – aki maga is újdonsült anya – elmondása szerint a Mead Johnson képviselői rendszeresen látogatják a frissen szült anyukákat, termékmintákat osztanak, és előadásokat tartanak a személyzetnek. Xia elmesélte, hogy minden anya, aki a VIP részlegen szül, kap egy doboz Mead Johnson tápszert. A Mead Johnson ebben a formában reklámozza a termékeit – nyilatkozza Zhang Yueqin, a kórház egyik szülésze.

A kórház szóvivője, Fan – aki csak a keresztnevét árulta el – tagadta, hogy a kórház a Mead Johnson tápszereit ráerőltetné az anyákra. Szerinte a promóciós anyagok célja a várandós és új anyák egészségügyi felvilágosítása. A kórház nem helyezett el Mead Johnson márkával jelzett posztereket – mondta. Szeptember végére a plakátokat valóban leszedték – erősítette meg a Reuters.

Egy a Reutersnek küldött elektronikus közleményben a Mead Johnson cég kijelentette, hogy nem juttat tápszert közvetlenül az anyákhoz. Csak a kórházi személyzetnek ad mintákat kizárólag szakmai ellenőrzés és kutatások céljára, és mindegyiken egyértelműen feltűntetik: „Kizárólag orvosi célokra, nem viszonteladásra”. Közölték továbbá, hogy a posztereket és egyéb információs anyagokat a kórház kérésére szolgáltatták. Ezek az anyagok teljes mértékben összhangban vannak a kínai törvényekkel és rendeletekkel.

A tápszerek erőltetése

Az anyák – akiket a Reuters megkérdezett – mind azt nyilatkozták, hogy számtalan formában reklámozták feléjük a tápszereket: az orvosok kedvezményre jogosító kártyákat adtak a terhesvizsgálatok során, a kórházi személyzet tápszer céget reklámozó babaazonosító szalagokat rakott a kisbabájuk bokájára, a szülés után nem sokkal tápszergyárak képviselői jelentek meg termékmintákkal.

A pekingi Tiantan Kórházban többek között Nestlé és Wyeth képviselők látogatták a mamákat termékmintákkal, és ajándékokat osztogattak az orvosoknak – mondja dr. Yang, aki 2009-ig szülészként dolgozott itt. „Nem kaptunk jutalékot, csak apró ajándékokat”. Az ajándékok mibenlétéről azonban nem volt hajlandó nyilatkozni, sem teljes nevét adni az interjúhoz. A kórház szóvivője – Kuang Yuanshen – szerint további részletek hiányában lehetetlen megerősíteni Dr. Yang állításait. A Wyeth cég kijelentette, hogy szigorúan tiltotta, hogy alkalmazottai termékmintákat osztogassanak a kórházi látogatások során.

Ezzel szemben társzergyártó cégek négy volt képviselője erősítette meg, hogy ilyesmire sor került. Egy korábbi Nestlé alkalmazott elárulta, hogy termékmintákat adott orvosoknak, és vacsorázni vitte őket. Egy egykori Nestlé marketing vezető szerint bevett gyakorlat volt, hogy anyagi támogatással ösztönözzék az orvosokat egy bizonyos tápszer ajánlására. A kínai orvosok ezt el is várják – mondta.

A Nestlé emailben küldött válaszlevélben megerősítette, hogy egy orvosilag képzett csapata látogatja a kórházakat, hogy tényszerű információt szolgáltasson a termékeik minőségéről és a legújabb táplálkozási és egészséggel kapcsolatos ismeretekről az orvosoknak. A Nestlé nem juttat ingyen készleteket a kórházba és nem ad az orvosoknak részesedést a termékei ajánlásáért.

Azonban a többségében állami egészségügyben sok-sok alulfizetett és agyondolgoztatott orvosnak nincs más választása, mint a cégek anyagi juttatásaira támaszkodni – nyilatkozza John Chai, az Egészségügyi Menedzsment és Irányelvek Központ igazgatója a Sanghajban működő Kínai-Európai Gazdaságtudományi Egyetemről. Egy közel 20 éve praktizáló szülész hivatalos évi nettó jövedelme akár 5000 dollár alatt lehet, attól függően, milyen vizsgálatokat és beavatkozásokat vállal.

“Egy cég felajánlhatja a támogatását a munkánkhoz” – mondja Qiu Liqian,a Zhejiang Egyetemi Kórház női klinikájának docense. „Akár tudományos konferencia szervezéséhez, akár táplálkozási vagy fertőzézmegelőzésről szóló előadások megtartásához ajánlanak a segítséget.” A tápszergyártók finanszírozzák a neves orvosok külföldi konferenciákon való részvételét, ami tulajdonképpen rejtett “ingyenes vakáció.”

A vesztegetés üzleti előnyhöz jutásért törvénybe ütköző mind a kínai büntető törvénykönyv, mind a tisztességtelen verseny elleni törvény szerint. Vesztegetésnek minősül a tudományos kutatás és utazások szponzorálása is.

Feketepiac

Kínában virágzó feketepiac teszi lehetővé az információszerzést a kórházi betegekről. A tápszerforgalmazók közvetlenül hozzájuthatnak a betegek nevéhez, telefonszámához, a szülések dátumához – állítja egy kutató – üzletkötő, aki már találkozott pekingi és sanghaji kórházakban gondozott terhes nők adatainak eladásra kínált listájával.

Egy 2009-es büntető törvénykönyvi törvénymódosítás alapján törvénybe ütközik a kórházi alkalmazottak számára a betegek adataival való kereskedelem. Ezen adatok ellopása vagy megszerzése szintén bűncselekménynek minősül.

A kismama tanfolyamokon keresztül is lehetőségük van a tápszergyártóknak a leendő anyákkal kapcsolatba lépni. Egy ilyen – az Abbott által tartott – órán a Sanghaji Keleti Nemzetközi Egészségközpontban a résztvevők egy 400 grammos doboz tápszert kaptak ajándékba – meséli Gao Meng 33 éves irodavezető, aki részt vett a kurzuson.

A Sanghai Keleti Kórház elismerte, hogy Abbott képviselők tanították be az osztályon dolgozó nővéreket a Lamaze légzéstechnikára idén április és július között, mivel ők szakértői ennek a módszernek. Azonban csecsemőtápszert nem osztottak ezen az órán – közölte a kórház szóvivője. Az Abbott illetékese nem nyilatkozott a témában.

A kórházak és orvosok lehetőséget biztosítanak kismama tanfolyamok megtartására többek között tápszergyártó cégeknek – mondja egy sanghaji üzletvezető, aki értékesítési platformnak használja a kórházakat a babysitter hálózatához. Ez alkalmat ad a cégeknek tanfolyamok tartásához, promóciós anyagok terjesztéséhez, illetve termékeik személyes bemutatására.
Kína különböző városaiban megkérdezett 18 anya arról beszélt, hogy miképpen vették fel velük a kapcsolatot tápszer cégek telefonon, sms-ben már a terhesség alatt, illetve a szülés után akár egy órán belül.

Yang Jinget – egy 33 éves pekingi üzletvezetőt, aki 2011-ben szült – több tápszergyártó kereste telefonon, hogy fia fejlődéséről érdeklődjön. Azt mondták neki, hogy a tápszerek használatától a gyermeke erősebb lenne. Hamarosan termékmintákat kapott, úgy, hogy ő maga sosem adta meg az adatait egyetlen tápszergyártónak sem.

A Wyeth cégnek saját állítása szerint egyértelmű iránymutatói vannak minden anyatej helyettesítő termékkel kapcsolatos értékesítési és marketing tevékenységre, és ezek kizárják a fogyasztókkal való telefonos vagy személyes kapcsolatfelvételt.

Színtiszta tudomány

Szinte minden tápszergyártó jó kapcsolatokat ápol a kínai kormánnyal, beleértve a Nemzeti Egészségügyi és Családtervező Bizottságot, amely többek között felelős az 1995-ös tápszer értékesítési törvény betartatásáért.

A cégek támogatják a kórházi kutatásokat, díjakat adnak orvosoknak, konferenciákat szponzorálnak és állami egészségügyi dolgozókat képeznek ki – azokat a dolgozókat, akiknek éppen a szoptatást kéne támogatniuk.

A kormányzati kapcsolatok terén a Nestlé a legaktívabb cég – mondják az anyatejes táplálás szószólói. Szponzorálta több anya-gyermek klinika dolgozóinak kiképzését. Támogatott egy tudományos kutatást, mely a kínai anyák tejének összetételét vizsgálta. A Pekingi 3. számú Egyetemi Klinika volt az egyik helyszíne a svájci óriáscég által végzett felmérésnek, melyben az anyatejdúsítók használatát vizsgálták koraszülött csecsemőkön 2010. és 2011. között.

A Nestlé azt állította, hogy együttműködik az Egészségügyi Minisztériummal és az egészségügyi intézményekkel, hogy a társadalmi tudatosság növelését és az egészséggel és táplálkozással kapcsolatos ismeretek terjesztését támogassa .

Tavaly a Mead Johnson 3 éves tréning programot indított egy kínai alapítvánnyal közösen Yunnan tartományban egészségügyi dolgozók számára. A program célja a személyzet tudásának elmélyítése a tápanyagok és a tudományos táplálkozás területén születéstől 3 éves korig – olvashatjuk a cég szóróanyagaiban. A kórházi személyzet ingyenes képzése egyértelműen sérti a WHO 1981-es törvénykönyvét és az 1995-ös kínai szabályozást – állítja Wen Chunmei, a WHO hivatalnoka. Egy közleményében a Mead Johnson “emberbaráti” törekvésnek nevezte a tréninget.

A politikai döntéshozók elérhetősége

A Nestlé és más külföldi tápszer forgalmazók közvetlen kapcsolatban állnak politikai döntéshozókkal Kínában. Az 1995-ös szabályzat módosításának vitájában az Egészségügyi Minisztérium kikérte a nagy tápszercégek véleményét a nemzetközi egészségügyi és gyermekszervezetekével együtt. A benyújtott változat Reuters által megszerzett másolatából kiderül, hogy a Nestlé igyekezett enyhíteni a javaslatra kerülő rendelkezéseket, melyek közül némelyik szigorúbb volt az 1995-ös rendelkezéseknél, és közelítette volna a kínai normatívákat a WHO rendelkezéseihez.

A WHO rendeletek látszólagos támogatásához képest a Nestlé tiltakozott azon javaslat ellen, mely szerint a tápszer csomagolásán szembeötlően fel kell tüntetni egy “a szoptatás ajánlott” feliratot. A WHO rendelkezés szerint a tápszerek csomagolásán egyértelműen és jól láthatóan ki kell jelenteni, hogy a szoptatás legelőnyösebb.

A Nestlé szerint a javasolt felirat nincs összhangban a babaételek biztonságát szabályzó kínai törvénnyel, mely “egyértelműen arra utal, hogy a címkéken az üzeneteknek szabványosnak kell lenniük”.

A Nestlé azt is ellenezte a módosított szabályzatban, hogy megtiltsa a tápszergyártó cégek támogatását az anyatejet helyettesítő anyagok kórházi kutatásában. Szerintük a kutatás “szükséges a termékek tudományos alapon történő kifejlesztéséhez, melyek az anyatejhez hozzá nem jutó babák életét mentheti meg”. A Nestlé megpróbálta elérni, hogy a törvényjavaslat csak az egészséges, érett újszülöttek számára forgalmazott tápszerekre vonatkozzon – noha effajta kitétel nem szerepel a WHO Kódexben – miközben azt állítja, hogy nem volt célja a speciális tápszerek kivonása a törvény hatálya alól. Amint a Nestlé a Reuters-hez küldött levelében írja “valójában az ajánlásaink egy szigorúbb helyi szabályzáshoz és ennek megvalósításához vezettek volna”. A Nestlé hozzátette, hogy javaslatuk nem csak a babák életének hatodik, hanem 12. hónapjáig korlátozta volna a tápszerek ajánlását.

A változás jelei

Bizonyos jelek arra mutatnak, hogy a kínai kormány az 1995-ös szabályzatot komolyabban veszi. Miután a kínai TV-ben bemutatták a Dumex esetet, az Egészségügyi Minisztérium figyelmeztette a kórházakat a szabályok betartatására. Három kormányhivatal közös közleményben hívta fel a figyelmet a szabályzat főbb irányelveire.

Ugyan az 1995-ös szabályzat előtérbe került, ennek módosítása továbbra is kétséges. Az NFPHC rámutatott, hogy az érintett kormányhivatalok nagy száma, továbbá egyes kormányzati szervezetek szükséges átalakítása lassítja a folyamatot.

Wen, a WHO hivatalnoka szerint az 1995-ös szabályokat nem igazán ismertették meg a társadalom széles köreivel. Azonban nyomatékosan kifejezte, hogy a csecsemők táplálását minden társadalomnak szem előtt kell tartania. “Amennyiben a tájékoztatás csak az egészségügyi szervezeteken belül történik, úgy nem fog számottevően növekedni a kizárólagosan szoptató anyák aránya” – mondta.

Forrás

Fordította: Dr. Veres Mónika