Nagyközönségre irányuló marketingtevékenység
Tilos a kérdéses termékek reklámozásának és más fajta népszerűsítésének (pl.: mintaosztás, nyereményjáték, marketing akció, kiskereskedelmi promóció, stb.) minden formája. A marketing-szakemberek hivatalos minőségükben nem kereshetnek semmiféle közvetett vagy közvetlen kapcsolatot a terhes, csecsemős vagy kisgyerekes anyákkal. |
A tápszer- és/vagy bébiételgyártó vagy –forgalmazó cégek e területen a Kódex ajánlásait szinte teljesen figyelmen kívül hagyják Magyarországon.
A Kódexsértő ajándékozásban leginkább élenjáró cégek: Hipp, Milupa, Nestlé. Felmérésünkben 13 gyártó/forgalmazó cég 16 márkájának 66 marketing anyagát találtuk kódexsértőnek. A kezdő tápszerek nem jelennek meg a nagyközönségnek szánt anyagok között, de ennek oka nem a tápszergyártó és/vagy –forgalmazó cégek etikai vagy morális megfontolásai, hanem inkább egy EüM rendelet. Ugyanakkor 2 termék kikerülhette a törvényi szabályozást: az ún. babavizek (Humana Babywasser, Óbudai Gyémánt). A követő tápszerek nagyközönségnek szóló promóciója több marketing eszközt is felhasznál. A kiegészítő élelmiszerek (tejpépek, bébiételek, elválasztó tápszerek) területén tapasztalható a legtöbb, legzajosabb marketing tevékenység. |
POS
Tilos bármilyen POS aktivitás. |
A tápszer- és csecsemőétel-piacon alkalmazott POS tevékenységre nem jellemző a vállalati üzletkötők vagy hostessek közvetlen kapcsolatfelvétele a vásárlókkal.
Azonban az alábbi területeken komoly aktivitást mutatnak a cégek:
Ezen terület legaktívabb Kódexsértői: Numil Kft., Nestlé, Medico Uno, Hipp. |
Az egészségügyi ellátó rendszer
Az egészségügyi ellátó rendszer létesítményei nem használhatóak csecsemőtápszer vagy egyéb, a Kódex tárgykörébe tartozó termék népszerűsítésére. Az egészségügyi ellátó rendszer létesítményeiben tilos a POS tevékenység. |
A gyermekorvosi rendelőben működő „gerilla-hadviselés” eredményeképpen, egy-egy rendelőben, egy időben szinte az összes piaci szereplő azonos, vagy hasonló marketing eszköze megtalálható egymás mellett. A budapesti kórházak többségükben csak speciális tápszert rendelnek és adnak, próbálják az édesanyát a szoptatásra ösztönözni. A vizsgált kórházak egyharmada (mind vidéki) vásárolt kezdő tápszert, a többség azonban csak speciális tápszert használ, ha szükséges (pl. beteg, koraszülött, stb. baba esetén). Azonban a kórházban az édesanyák döntő többsége (majdnem 100%) kézhez kap egy csomagot (ún. Felicitas vagy Baby service csomag), amiben babaápolási termékek, termékismertető füzetek és sok kódexsértő termék is helyet kap, pl. cumi, tápszer- és teaminták. Az édesanyától |
Egészségügyi dolgozók
A gyártók és a forgalmazók csak szigorúan tudományos és tényszerű tájékoztatást adhatnak az egészségügyi dolgozóknak. |
A beszerzett képek, dokumentumok tanúsága és a felmérésbe bevont orvosok elmondása szerint az alábbi területeken nyilvánul meg a legaktívabban a tápszer-és bébiétel-gyártók és –forgalmazók rájuk irányuló tevékenysége:
|
Kezdő tápszerek címkéi
Tartalmazniuk kell a szükséges információt a termék megfelelő használatáról, de ne vehetik el a kedvet a szoptatástól, sőt ki kell jelenteniük, hogy a szoptatás a magasabb rendű táplálási mód. A Kódex pontosan meghatározza a címkéken használható fotók, ábrák körét, illetve az ildomos szóhasználatot. |
Négy tápszergyártó vagy -forgalmazó cég (Nestlé, Nutrícia, Numil kft., Medico Uno Rt.) 25 termékének csomagolását vizsgáltuk át.
|
Követő tápszerek címkéi (tehát 4-6 hónapos kortól adható tejalapú készítmények). | Felmérésünkben 13 tápszer- és/vagy bébiételgyártó és/vagy –forgalmazó cég 221 termékének címkéjét vizsgáltuk meg. Sajnálatos módon ez esetben is nagyfokú ignoranciával találkozhattunk. |
A felmérés módszertana
A felmérés eredményei kizárólag monitorjellegűek, nem tükrözik a valós piaci részesedéseket, nem reprezentatívak, csak a helyzet bemutatására, érzékeltetésére szolgálnak. Az eredményeket összefoglaló jelentés célja, bemutatni a főbb piaci szereplőket, nagyságrendeket, arányokat, dimenziókat, mozgástereket, gondolati és/vagy kommunikációs struktúrákat.
Minden általunk említett és/vagy rögzített kódexsértés gondosan dokumentált, teljes körűen bizonyítható.