A Nestlé cég termékeinek bojkottálását kéri az IBFAN (International Baby Food Action Network) nevű nemzetközi szervezet, mert a bébiételek és tápszerek agresszív marketingjével a cég megszegi a Nemzetközi Kódexet, és ezzel hozzájárul ahhoz, hogy csecsemők szükségtelenül betegednek és halnak meg világszerte.

Minden évben egy kijelölt héten fókuszba kerül a bojkott. A Nemzetközi Nestlé-mentes hét (International Nestlé-Free Week) egy olyan alkalom, amikor az aktivisták azért kampányolnak, hogy a nagyközönséghez is eljusson a bojkott fontos üzenete, és a fogyasztók legalább azon az egy héten ne vásároljanak Nestlé termékeket.

Ebben az évben a Nestlé-mentes hét időpontja október 28 – november 4.

Mit tehet Ön, ha támogatni szeretné a bojkottot?

  • Tartózkodjon a Nestlé termékek vásárlásától! A Buycott okostelefon alkalmazás segítségével a vonalkód leolvasásával beazonosíthatja az adott terméket!
  • Ugyanezen az oldalon aláírásával is csatlakozhat a bojkotthoz.
  • Jelölje be a Facebookon a Nestlé bojkott oldalt és hívja meg ismerőseit is!

Miért van szükség bojkottra, mi a baj a Nestlé céggel?

A Nestlé, a Nescafé gyártója, a tápszerek és bébiételek agresszív marketingjével megszegi a marketingre vonatkozó nemzetközi szabályokat, és ezzel számos csecsemő szükségtelen megbetegedéséhez és halálához járul hozzá világszerte. A Baby Milk Action (az IBFAN brit szervezete) és partnerei az IBFAN nemzetközi szervezetén belül folyamatosan figyeli, hogy az egyes tápszercégek valójában mit tesznek ezen a téren.

A Nestlé az egész világon “természetes kezdet”, “gyengéd kezdet”, vagy “védelem a babának” feliratokkal forgalmazza a tápszereit. Az igazság viszont az, hogy a tápszerrel táplált csecsemők sokkal gyakrabban betegszenek meg, mint szoptatott társaik, és a szegény, nem megfelelő vízminőséggel rendelkező országokban nagyobb eséllyel halnak meg. A Nestlé a tavalyi kampány nyomására megígérte, hogy elhagyja a “természetes kezdet” jelzőt 2015 közepére, de máson nem változtatott.

A WHO kijelenti: “A szoptatás akár 800 000 öt év alatti gyermek életét megmenthetné évente, ha 0-23 hónapos koruk között az ajánlásoknak megfelelően szoptatnák őket.” Ez azt jelenti, hogy az 5 év alatti gyermekhalálozás 11.6%-át meg lehetne akadályozni önmagában azzal, hogy a kisbabákat édesanyjuk szoptatja.

A drága tápszerek fokozzák a családok elszegényedését, ami megint csak a gyermekek alultápláltságához vezet.

A Nestlé várandós és kisgyermekes anyákat, gyerekeket és egészségügyi dolgozókat vesz célba, hogy népszerűsítse termékeit, és növelje azok eladását. A Nestlé a tápszerrel táplált csecsemőket is veszélyezteti: nem tünteti fel a csomagoláson, hogy a por alakú tápszer nem steril, akár veszélyes baktériumokat is tartalmazhat, és nem írja le, hogy hogyan kell ezt a veszélyt kiküszöbölni. (Ez alól kivételek azok az országok, ahol ezeknek az információknak a feltüntetésére törvény kötelezi a gyártókat – pl. az Egyesült Királyság.)

A bojkott célja, hogy nyomást gyakoroljon a Nestlére annak érdekében, hogy az változtasson eddigi gyakorlatán, valamint a nagyközönség felé is hatékony figyelem felhívó eszköz. Ennek ellenére a Nestlé folytatja a tudatos kódex-sértéseket azokban az országokban, ahol a Kódex tartalma nem emelkedett még törvényerőre. Ez utóbbi a szoptatást támogató szervezetek kiemelt célkitűzése, hogy a törvényi szabályozás segítségével megvédjék a gyermekek egészségét és az anyák jogait.

A bojkott addig folytatódik, amíg a Nestlé elfogadja és átülteti a gyakorlatba a Baby Milk Action által megfogalmazott négy pontból álló tervet:

  1. A Nestlé írásba foglalja beleegyezését, hogy a Nemzetközi Kódex és a vonatkozó további WHA határozatok minden országban minimum követelmények legyenek.
  2. A Nestlé írásba foglalja, hogy megváltoztatja eddigi marketing stratégiáját és gyakorlatát, hogy az megfeleljen a Kódexnek és a WHA határozatoknak (azaz befejezi a megtévesztést, és a tagadó magatartást).
  3. A Baby Milk Action eljutattatja a fenti nyilatkozatokat a Nemzetközi Nestlé Bojkott Bizottságnak (International Nestlé Boycott Committee), és javasolja, hogy azok képviselői a Nestlével dolgozzanak ki egy munkatervet a változtatások menetéről.
  4. Ha az IBFAN a monitorizálás során 18 hónapon keresztül nem talál kódexsértő tevékenységet, akkor megszünteti a bojkottot.

A legnagyobb tápszervállalatként a Nestlé példaként áll más cégek előtt. Így többek között elöl jár azoknak az intézkedéseknek a megakadályozásában is, amik a Kódex törvényerőre emelkedését segítenék. Ma már a második legnagyobb tápszergyártó céggel, a Danone-nal rivalizálnak a kódexsértésekben. A Danone-t a DanoNo kampány veszi célba.

A Nestlé (és más cégek) etikátlan marketing tevékenységéről, továbbá a kampányról bővebb információ olvasható a Baby Milk Action kampányoldalán.

Összeállította: Dr. Toma Ildikó