WHO Kódex Akció Nap
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 1981. május 21-én fogadta el „Az anyatejet helyettesítő készítmények marketingjének nemzetközi kódexét”. A Kódex célja, hogy védje a csecsemők és kisgyermekek egészségét azáltal, hogy korlátozza az anyatejet és szoptatást helyettesítő termékek marketingjét. A Kódex ajánlás, nem kötelező érvényű, mindazonáltal 118 ország (köztük Magyarország) ratifikálta.
A Kódex rendelkezéseit csak kevés állam emelte törvényerőre, ez az oka annak, hogy az elmúlt 35 évben a cégek folyamatosan megsértik a benne megfogalmazott szabályozást.
A Kódex aláírásának évfordulóján számos nemzetközi közösség tett közzé felhívást annak érdekében, hogy a nagyközönség, a családok emeljék fel szavukat a csecsemők védelmére.
„A szülők megérdemlik, hogy kereskedelmi érdektől mentes információkat kapjanak a csecsemőtáplálásról gyermekük születése előtt és után. A tápszergyártó cégek azonban továbbra is együttműködnek az egészségügyi intézményekkel a tápszerek népszerűsítése céljából, megsértve ezzel a WHO Kódexet.
Miközben vannak kórházak, amelyek már nem engedik meg ezt az érdekellentétet, sok intézmény és orvosi rendelő még mindig cégek által szponzorált marketing anyagokat ad át a szülőknek.
A szakmai szervezetek világszerte a WHO Kódex törvényerőre emeléséért emelik fel a szavukat – különös tekintettel a szülészeti intézményekben folyó tápszermarketing megszüntetésére – mivel a kutatási eredmények egyértelműen kimutatták annak negatív hatását a szoptatás sikerére.
Ez az üzenet és maga a Kódex az anyatejet és szoptatást helyettesítő termékek MARKETINGJÉRE vonatkozik, nem azok használatára! Mi ezeknek a termékeknek az etikátlan és agresszív népszerűsítése ellen harcolunk, ami aláássa a szülők csecsemőtáplálásra vonatkozó célkitűzéseit!” – írják.